Intro
Økt 1
Lærerveiledning
Økt 2
Lærerveiledning
Økt 3
Lærerveiledning
Likhet (eller ekvivalens) er en matematisk ide som handler om at noe representerer det samme som noe annet. Likhetstegnet (=) er det matematiske symbolet for likhet. I denne SUM’en får elevene erfaringer med likhet og bruk av likhetstegnet i forbindelse med ligninger, representert ved skålvekt, tegninger og symboler. Varierte erfaringer gir elevene et godt utgangspunkt for å utvikle en relasjonell forståelse av likhet og likhetstegnet. Det er avgjørende for å lykkes i for eksempel algebra og problemløsing.
Kunnskapsområde | Tall, algebra |
---|---|
Forkunnskaper | Elevene bør ha kjennskap til skålvekt som hjelp til å konkretisere regnestykker |
Sentrale begrep | Likvekt, likning, x som ukjent |
Trinn | Fra 5. trinn |
Utstyr | Skålvekt, Nymicon/Multilink eller lignende |
Litteratur | Matematisk samtale, problemløsning, representasjoner |
Økt 1: |
Fra ubalanse til balanse Utforsking, samtale |
---|---|
Økt 2: |
Fra skålvekt til likning Øving, samtale |
Økt 3: |
Øving og problemløsning Øving |
Læringsmål: Beskrive ubalanse og balanse konkret, verbalt og symbolsk
Hensikt: Elevene skal beskrive hva som kjennetegner ei skålvekt i ubalanse og hvordan de kan opprettholde ubalansen. Det samme med ei vekt i balanse. Elevene skal arbeide konkret (med skålvekta), verbalt («det er to mer i den ene skåla») og symbolsk (2 + 4 = 6). La elevene få varierte erfaringer knyttet til skålvekt i ubalanse og balanse. Introduser etter hvert likevekt som et annet ord for at noe er i balanse.
Utstyr: skålvekt, Numicon/Multilink eller lignende
Ta utgangspunkt i ulike situasjoner der skålvekta er i ubalanse. Bruk spørsmålene i lærerveiledningen til en matematisk samtale med elevene.
La elevene først få erfaringer knyttet til ei skålvekt i ubalanse, før de arbeider med ei skålvekt i balanse.
Hensikt: Elevene skal beskrive hva de må gjøre for å få ei skålvekt i balanse når den i utgangspunktet er i ubalanse. Kombiner ulike representasjoner; de konkrete situasjonene med skålvekta og symboler. Skålvekta kan også brukes når elever skal argumentere for sine løsninger.
Utstyr: Skålvekt, Numicon/Multilink eller lignende
Gi elevene ulike regnestykker der ett tall mangler. Elevene kan bruke skålvekta til å konkretisere de ulike regnestykkene de får.
Når elevene har fått erfaring med de ulike oppgavetypene (se lærerveiledning for en oversikt over ulike oppgavetyper), kan elevene lage regnestykker til hverandre.
Læringsmål: Bruke standard algebraisk symbolbruk (bokstaver) i enkle regnestykker, og vite at likt symbol representerer noe som er likt.
Hensikt: Elevene skal opprettholde likevekt i oppgaver som viser ei skålvekt der ett eller flere objekter har ukjent verdi. Elevene kan fint arbeide parvis og de må kunne argumentere for hvorfor deres løsning er riktig. I oppgaveheftet er det en kolonne der elevene skal skrive hver oppgave med symboler. Samtal med elevene om at det er enklere å representere disse illustrasjonene med symboler. Vi bruker ofte x som det ukjente i likninger.
Utstyr: Oppgavehefte (pdf), eventuelt skålvekt
La elevene arbeide med oppgavene i heftet. Illsutrasjonen viser en oppgave fra heftet. Her kan elevene først finne at hunden må ha verdi 11, fordi da er det like mye på begge sider og skålvekta er i balanse. Deretter må de utfordres til å skrive det skålvekta viser med symboler. Altså x + 2 = 13. Som gir x = 11. Ha fokus på at det er enklere å skrive med symboler enn det er å tegne skålvekta med klosser og hund.
Utstyr: Oppgaveark (pdf)
Oppgavearket inneholder tre oppgaver fra oppgaveheftet i forrige aktivitet. Elevene skal rangere oppgavene fra den enkleste til den vanskeligste.
Se lærerveiledning for forslag til spørsmål.
Samtal med elevene om deres løsninger av oppgavene.
Se lærerveiledningen for forslag til spørsmål.
Læringsmål: Bruke kunnskap i nye situasjoner.
Hensikt: Elevene skal få varierte erfaringer med ulike oppgaver om likevekt og likninger.
Utstyr: Oppgavehefte (pdf)
La elevene arbeide med oppgavene i heftet. Heftet inneholder et mangfold av oppgaver. Du finner rene øvingsoppgaver og problemløsningsoppgaver.
Læringsmål: beskrive ubalanse og balanse konkret, verbalt og symbolsk.
Elevene skal beskrive hva som kjennetegner ei skålvekt i ubalanse og hvordan de kan opprettholde ubalansen. Det samme med ei vekt i balanse. Elevene skal arbeide konkret (med skålvekta), verbalt («det er to mer i den ene skåla») og symbolsk (2 + 4 = 6). Økta lar elevene få varierte erfaringer knyttet til skålvekt i ubalanse og balanse.
Legg opp aktiviteten som en matematisk samtale der elevene får se og selv erfare skålvekta i balanse/ubalanse.
Start med vekta i ubalanse. Spør gjerne:
Hensikten med spørsmålene er å løfte fram elevutsagn som handler om antall enheter, ikke vekt eller masse. For eksempel «6 i skål A har større verdi enn 2 i skål B», «2 i skål B har mindre verdi enn 6 i skål A», «det er 4 mer i skål A enn i skål B».
For å opprettholde ubalansen kan vi legge til hva vi vil i skål A, vi kan ta bort så mye vi vil fra skål B, eller vi kan legge til eller ta bort like mye fra begge skålene.
Med symboler kan vi skrive ubalanse slik: 6 ≠ 2.
La elevene selv også utforske ubalanse med egen skålvekt.
Sett så vekta i balanse, spør gjerne:
Hensikten med spørsmålene er å løfte fram elevutsagn som handler om antall enheter, ikke vekt eller masse, for eksempel «6 i skål A er det samme som 2 + 4 i skål B». For å opprettholde likevekt må vi legge til (6 + 3 = 2 + 4 + 3) eller ta bort (6 – 1 = 2 + 4 – 1) like mye fra begge skålene.
Her kan det etter hvert være hensiktsmessig å introdusere begrepet likevekt.
Når elevene utforsker med skålvekter er det viktig at de selv får utfolde seg ved å bruke mange ulike tall. Elever som trenger mer utfordring vil gjerne teste veldig høye tall og kombinasjoner de synes virker umulige.
...
I denne aktiviteten får elevene erfaring med hvordan representasjonene henger sammen med skålvekta som en konkret representasjon av det symbolske. Dette vil øve elevene i å oversette mellom representasjonene, og gi innsikt i hva en likning representerer.
Sett opp en situasjon med skålvekta der den er i ubalanse. Skriv ned situasjonen som et enkelt regnestykke med ukjent på tavla, for eksempel
15 + ___ = 25. Spør elevene «hvordan kan vi få denne skålvekta i balanse?» Gjør dette med noen ulike situasjoner.
Fortsett deretter med oppgaver av typen som utfordrer elevenes forståelse av likhetstegnet. Eksempel 18 + 12 = ___ + 5.
En vanlig misoppfatning er at elevene skriver summen av tallene på venstre side på den ledige plassen, fordi = betyr «her kommer svaret».
Det er forskjell på om du skriver det manglende tallet rett bak = som vist i eksemplet, eller om du skriver 18 + 12 = 5 + __. Denne oppgaven utfordrer ikke forståelsen for likhetstegnet på samme måte.
Følg deretter på med oppgaver av typen om har flere ulike løsninger, som for eksempel ___ + 13 = 16 + ___
Til slutt kan elevene lage egne likninger, med en eller flere løsninger til hverandre.
Du kan også bruke en «utgangsbillett» på slutten av økta, der du ber elevene lage 3 likninger til deg, med fasit, som de leverer inn. Slik kan du lettere se om noen trenger mer tid med dette.
Når elevene skal lage regnestykker for hverandre er det viktig at de som trenger utfordring får utforske med store, og vanskelige tall. La de også løse hverandres likninger slik at de også har muligheten til å «teste» om likningene kan stemme.
...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Sed commodo magna ac quam tincidunt porttitor. Maecenas tempus ex semper leo fringilla posuere. Aenean efficitur vestibulum metus eu iaculis. Sed vehicula tristique elit, in convallis justo aliquet vitae. Sed efficitur nibh et nisi ultrices tempus. Proin ut dapibus dolor.
Donec porttitor nulla consequat, venenatis purus vel, ullamcorper nibh. Pellentesque faucibus metus massa, a suscipit dui vehicula nec.
Proin auctor, sem nec ultricies faucibus, purus lacus hendrerit nibh, ornare elementum mauris enim facilisis ante:
Sed blandit, metus eget suscipit ultricies, arcu velit molestie nulla, ut placerat mauris purus et nisl. Praesent non bibendum urna. Phasellus suscipit, urna a tristique efficitur, nisl lorem dapibus felis, pellentesque finibus dui magna sed neque. Duis in pulvinar augue. Nullam suscipit dui massa. Ut tempor quam viverra, feugiat leo et, finibus est. Quisque pharetra lacinia ligula, eu rutrum tortor posuere non. Nullam id cursus odio. Mauris sit amet lacus vehicula, ultrices mi a, egestas ante. Duis sit amet nunc a lectus viverra hendrerit eu et nisi.
Nullam id cursus odio:
Vivamus et erat ac mauris pretium ornare eget in velit. Morbi fermentum at risus nec rhoncus. Ut ultricies, justo eu tristique pretium, magna nisi malesuada tortor, suscipit mollis lacus nunc et mi. Ut enim erat, condimentum ut feugiat sed, accumsan vel enim.
Nunc in consequat nisl, quis pellentesque purus. Fusce vulputate ante ex, eget vestibulum diam commodo ut.
...
Nam scelerisque nibh vel lacinia dignissim. Morbi pretium justo ac odio euismod, nec laoreet turpis finibus. Cras nec porttitor ante. Praesent luctus dictum scelerisque.
Aliquam erat volutpat. Suspendisse at eros vestibulum, scelerisque arcu et, auctor magna. Suspendisse mi odio, maximus a nisi non, tincidunt ultrices mi. Quisque nec dui dignissim mi euismod luctus vel sit amet ex. Sed augue quam, elementum at dui in, sodales sodales augue. Integer consequat, elit id dapibus faucibus, orci nunc porttitor nisl, quis mattis justo dui nec orci. Pellentesque dictum neque augue, ac pretium risus varius eu.
Sed venenatis, dui tincidunt convallis feugiat, velit lacus varius augue, id semper elit lectus nec erat. Vivamus hendrerit a odio ut hendrerit. Curabitur eu porta metus, sit amet molestie justo. Proin aliquam quam a mi lacinia porta. Proin elementum placerat faucibus. Duis eu libero nec augue interdum maximus at vitae massa. In euismod urna ut nunc cursus, vel ullamcorper tortor commodo. Quisque blandit tincidunt sem sed sagittis. Aliquam consectetur luctus egestas. Curabitur sed dui tortor.
Integer varius ligula quis ante iaculis, et mattis turpis blandit. Phasellus eget laoreet orci. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos.
...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Sed commodo magna ac quam tincidunt porttitor. Maecenas tempus ex semper leo fringilla posuere. Aenean efficitur vestibulum metus eu iaculis. Sed vehicula tristique elit, in convallis justo aliquet vitae. Sed efficitur nibh et nisi ultrices tempus. Proin ut dapibus dolor.
Donec porttitor nulla consequat, venenatis purus vel, ullamcorper nibh. Pellentesque faucibus metus massa, a suscipit dui vehicula nec.
Proin auctor, sem nec ultricies faucibus, purus lacus hendrerit nibh, ornare elementum mauris enim facilisis ante:
Sed blandit, metus eget suscipit ultricies, arcu velit molestie nulla, ut placerat mauris purus et nisl. Praesent non bibendum urna. Phasellus suscipit, urna a tristique efficitur, nisl lorem dapibus felis, pellentesque finibus dui magna sed neque. Duis in pulvinar augue. Nullam suscipit dui massa. Ut tempor quam viverra, feugiat leo et, finibus est. Quisque pharetra lacinia ligula, eu rutrum tortor posuere non. Nullam id cursus odio. Mauris sit amet lacus vehicula, ultrices mi a, egestas ante. Duis sit amet nunc a lectus viverra hendrerit eu et nisi.
Nullam id cursus odio:
Vivamus et erat ac mauris pretium ornare eget in velit. Morbi fermentum at risus nec rhoncus. Ut ultricies, justo eu tristique pretium, magna nisi malesuada tortor, suscipit mollis lacus nunc et mi. Ut enim erat, condimentum ut feugiat sed, accumsan vel enim.
Nunc in consequat nisl, quis pellentesque purus. Fusce vulputate ante ex, eget vestibulum diam commodo ut.
...
Nam scelerisque nibh vel lacinia dignissim. Morbi pretium justo ac odio euismod, nec laoreet turpis finibus. Cras nec porttitor ante. Praesent luctus dictum scelerisque.
Aliquam erat volutpat. Suspendisse at eros vestibulum, scelerisque arcu et, auctor magna. Suspendisse mi odio, maximus a nisi non, tincidunt ultrices mi. Quisque nec dui dignissim mi euismod luctus vel sit amet ex. Sed augue quam, elementum at dui in, sodales sodales augue. Integer consequat, elit id dapibus faucibus, orci nunc porttitor nisl, quis mattis justo dui nec orci. Pellentesque dictum neque augue, ac pretium risus varius eu.
Sed venenatis, dui tincidunt convallis feugiat, velit lacus varius augue, id semper elit lectus nec erat. Vivamus hendrerit a odio ut hendrerit. Curabitur eu porta metus, sit amet molestie justo. Proin aliquam quam a mi lacinia porta. Proin elementum placerat faucibus. Duis eu libero nec augue interdum maximus at vitae massa. In euismod urna ut nunc cursus, vel ullamcorper tortor commodo. Quisque blandit tincidunt sem sed sagittis. Aliquam consectetur luctus egestas. Curabitur sed dui tortor.
Integer varius ligula quis ante iaculis, et mattis turpis blandit. Phasellus eget laoreet orci. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos.
...
Lærer har satt fram ei skålvekt med ulike mengder klosser på hver side. Elevene sitter i grupper med ei skålvekt foran seg, og har kopiert lærerens skålvekt. Samtalen har dreid seg om hva de ser og vet om skålvekta foran seg. Og hva begrepene balanse/ubalanse betyr.