Intro
Økt 1
Lærerveiledning
Økt 2
Lærerveiledning
Økt 3
Lærerveiledning
Likhet (eller ekvivalens) er en matematisk ide som handler om at noe representerer det samme som noe annet. Likhetstegnet (=) er det matematiske symbolet for likhet. I denne SUM’en får elevene erfaringer med likhet og bruk av likhetstegnet i forbindelse med ligninger, representert ved skålvekt, tegninger og symboler. Varierte erfaringer gir elevene et godt utgangspunkt for å utvikle en relasjonell forståelse av likhet og likhetstegnet. Det er avgjørende for å lykkes i for eksempel algebra og problemløsing.
Kunnskapsområde | Tall, algebra |
---|---|
Forkunnskaper | Elevene bør ha kjennskap til skålvekt som hjelp til å konkretisere regnestykker |
Sentrale begrep | Likvekt, likning, x som ukjent |
Trinn | Fra 5. trinn |
Utstyr | Skålvekt, Nymicon/Multilink eller lignende |
Litteratur | Matematisk samtale, problemløsning, representasjoner |
Økt 1: |
Fra ubalanse til balanse Utforsking, samtale |
---|---|
Økt 2: |
Fra skålvekt til likning Øving, samtale |
Økt 3: |
Øving og problemløsning Øving |
Læringsmål: Beskrive ubalanse og balanse konkret, verbalt og symbolsk
Hensikt: Elevene skal beskrive hva som kjennetegner ei skålvekt i ubalanse og hvordan de kan opprettholde ubalansen. Det samme med ei vekt i balanse. Elevene skal arbeide konkret (med skålvekta), verbalt («det er to mer i den ene skåla») og symbolsk (2 + 4 = 6). La elevene få varierte erfaringer knyttet til skålvekt i ubalanse og balanse. Introduser etter hvert likevekt som et annet ord for at noe er i balanse.
Utstyr: skålvekt, Numicon/Multilink eller lignende
Ta utgangspunkt i ulike situasjoner der skålvekta er i ubalanse. Bruk spørsmålene i lærerveiledningen til en matematisk samtale med elevene.
La elevene først få erfaringer knyttet til ei skålvekt i ubalanse, før de arbeider med ei skålvekt i balanse.
Hensikt: Elevene skal beskrive hva de må gjøre for å få ei skålvekt i balanse når den i utgangspunktet er i ubalanse. Kombiner ulike representasjoner; de konkrete situasjonene med skålvekta og symboler. Skålvekta kan også brukes når elever skal argumentere for sine løsninger.
Utstyr: Skålvekt, Numicon/Multilink eller lignende
Gi elevene ulike regnestykker der ett tall mangler. Elevene kan bruke skålvekta til å konkretisere de ulike regnestykkene de får.
Når elevene har fått erfaring med de ulike oppgavetypene (se lærerveiledning for en oversikt over ulike oppgavetyper), kan elevene lage regnestykker til hverandre.
Læringsmål: Bruke standard algebraisk symbolbruk (bokstaver) i enkle regnestykker, og vite at likt symbol representerer noe som er likt.
Hensikt: Elevene skal opprettholde likevekt i oppgaver som viser ei skålvekt der ett eller flere objekter har ukjent verdi. Elevene kan fint arbeide parvis og de må kunne argumentere for hvorfor deres løsning er riktig. I oppgaveheftet er det en kolonne der elevene skal skrive hver oppgave med symboler. Samtal med elevene om at det er enklere å representere disse illustrasjonene med symboler. Vi bruker ofte x som det ukjente i likninger.
Utstyr: Oppgavehefte (pdf), eventuelt skålvekt
La elevene arbeide med oppgavene i heftet. Illsutrasjonen viser en oppgave fra heftet. Her kan elevene først finne at hunden må ha verdi 11, fordi da er det like mye på begge sider og skålvekta er i balanse. Deretter må de utfordres til å skrive det skålvekta viser med symboler. Altså x + 2 = 13. Som gir x = 11. Ha fokus på at det er enklere å skrive med symboler enn det er å tegne skålvekta med klosser og hund.
Utstyr: Oppgaveark (pdf)
Oppgavearket inneholder tre oppgaver fra oppgaveheftet i forrige aktivitet. Elevene skal rangere oppgavene fra den enkleste til den vanskeligste.
Se lærerveiledning for forslag til spørsmål.
Samtal med elevene om deres løsninger av oppgavene.
Se lærerveiledningen for forslag til spørsmål.
Læringsmål: Bruke kunnskap i nye situasjoner.
Hensikt: Elevene skal få varierte erfaringer med ulike oppgaver om likevekt og likninger.
Utstyr: Oppgavehefte (pdf)
La elevene arbeide med oppgavene i heftet. Heftet inneholder et mangfold av oppgaver. Du finner rene øvingsoppgaver og problemløsningsoppgaver.
Læringsmål: beskrive ubalanse og balanse konkret, verbalt og symbolsk.
Elevene skal beskrive hva som kjennetegner ei skålvekt i ubalanse og hvordan de kan opprettholde ubalansen. Det samme med ei vekt i balanse. Elevene skal arbeide konkret (med skålvekta), verbalt («det er to mer i den ene skåla») og symbolsk (2 + 4 = 6). Økta lar elevene få varierte erfaringer knyttet til skålvekt i ubalanse og balanse.
Legg opp aktiviteten som en matematisk samtale der elevene får se og selv erfare skålvekta i balanse/ubalanse.
Start med vekta i ubalanse. Spør gjerne:
Hensikten med spørsmålene er å løfte fram elevutsagn som handler om antall enheter, ikke vekt eller masse. For eksempel «6 i skål A har større verdi enn 2 i skål B», «2 i skål B har mindre verdi enn 6 i skål A», «det er 4 mer i skål A enn i skål B».
For å opprettholde ubalansen kan vi legge til hva vi vil i skål A, vi kan ta bort så mye vi vil fra skål B, eller vi kan legge til eller ta bort like mye fra begge skålene.
Med symboler kan vi skrive ubalanse slik: 6 ≠ 2.
La elevene selv også utforske ubalanse med egen skålvekt.
Sett så vekta i balanse, spør gjerne:
Hensikten med spørsmålene er å løfte fram elevutsagn som handler om antall enheter, ikke vekt eller masse, for eksempel «6 i skål A er det samme som 2 + 4 i skål B». For å opprettholde likevekt må vi legge til (6 + 3 = 2 + 4 + 3) eller ta bort (6 – 1 = 2 + 4 – 1) like mye fra begge skålene.
Her kan det etter hvert være hensiktsmessig å introdusere begrepet likevekt.
Når elevene utforsker med skålvekter er det viktig at de selv får utfolde seg ved å bruke mange ulike tall. Elever som trenger mer utfordring vil gjerne teste veldig høye tall og kombinasjoner de synes virker umulige.
...
I denne aktiviteten får elevene erfaring med hvordan representasjonene henger sammen med skålvekta som en konkret representasjon av det symbolske. Dette vil øve elevene i å oversette mellom representasjonene, og gi innsikt i hva en likning representerer.
Sett opp en situasjon med skålvekta der den er i ubalanse. Skriv ned situasjonen som et enkelt regnestykke med ukjent på tavla, for eksempel
15 + ___ = 25. Spør elevene «hvordan kan vi få denne skålvekta i balanse?» Gjør dette med noen ulike situasjoner.
Fortsett deretter med oppgaver av typen som utfordrer elevenes forståelse av likhetstegnet. Eksempel 18 + 12 = ___ + 5.
En vanlig misoppfatning er at elevene skriver summen av tallene på venstre side på den ledige plassen, fordi = betyr «her kommer svaret».
Det er forskjell på om du skriver det manglende tallet rett bak = som vist i eksemplet, eller om du skriver 18 + 12 = 5 + __. Denne oppgaven utfordrer ikke forståelsen for likhetstegnet på samme måte.
Følg deretter på med oppgaver av typen om har flere ulike løsninger, som for eksempel ___ + 13 = 16 + ___
Til slutt kan elevene lage egne likninger, med en eller flere løsninger til hverandre.
Du kan også bruke en «utgangsbillett» på slutten av økta, der du ber elevene lage 3 likninger til deg, med fasit, som de leverer inn. Slik kan du lettere se om noen trenger mer tid med dette.
Når elevene skal lage regnestykker for hverandre er det viktig at de som trenger utfordring får utforske med store, og vanskelige tall. La de også løse hverandres likninger slik at de også har muligheten til å «teste» om likningene kan stemme.
...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent sollicitudin convallis malesuada. Sed at ante in orci luctus fermentum. Suspendisse nec velit interdum, eleifend libero quis, feugiat massa. Proin mattis sit amet sem ac finibus. Donec vitae sagittis eros. Vivamus eu hendrerit mi. Ut sodales quam sagittis lectus sagittis varius. Nam euismod malesuada lobortis. Fusce et tristique leo. Morbi consectetur fermentum lectus, in accumsan ex imperdiet id.
Nam id euismod massa. Curabitur porttitor libero sed felis ultrices suscipit in quis nunc. Integer odio quam, tincidunt non finibus et, volutpat a purus. Praesent neque tortor, placerat a tempor ut, tincidunt vitae massa. Praesent nulla diam, imperdiet at pellentesque quis, faucibus a purus. Aenean sagittis lobortis quam et mollis. Morbi sodales diam quis sodales euismod. Fusce scelerisque vulputate pellentesque. Nunc commodo molestie neque, at sollicitudin ipsum venenatis a. Mauris tempus semper ipsum id tincidunt. Ut et mi imperdiet, finibus enim eu, porta quam. Donec eleifend rutrum elit a faucibus. Quisque sit amet elit non ipsum tempor blandit in aliquam purus. Pellentesque accumsan id leo quis suscipit.
Aliquam hendrerit nisl ipsum. Sed ipsum nisl, ultricies vitae porta sit amet, bibendum id arcu. Sed mollis, mi laoreet sollicitudin sollicitudin, ante mi tempor nulla, nec egestas velit mauris ut odio. Cras sit amet auctor est. Sed quis enim ac tellus tincidunt maximus at pellentesque lorem. Maecenas risus felis, malesuada sed iaculis sed, laoreet sed mauris. Integer sed ex ut lorem hendrerit congue in nec risus. Nullam et orci lectus. Pellentesque volutpat libero quis arcu bibendum, ac placerat orci tempus. Nunc commodo metus ac urna laoreet, vel venenatis nisl commodo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In in augue sapien. Aenean dolor justo, venenatis sed nunc et, tincidunt posuere justo. Pellentesque vulputate quis justo sed viverra. Quisque nunc turpis, accumsan a massa ut, fringilla suscipit diam. Morbi porttitor mi vel ligula sollicitudin molestie. Nunc rutrum ante quis nibh dictum rhoncus. Nunc sapien dolor, varius nec varius ac, dictum quis turpis. Vivamus mattis massa mauris, tristique egestas urna tristique facilisis. Nam id efficitur urna. Suspendisse mi arcu, facilisis nec elit at, sodales scelerisque est. Suspendisse potenti. Maecenas a volutpat lorem. Maecenas tristique vel tortor quis sodales. Nunc maximus tincidunt iaculis. In facilisis eros vitae dolor aliquam, tristique imperdiet dui fringilla. Nulla placerat gravida sapien, at posuere enim feugiat eu.
Nunc interdum velit non erat faucibus, in tempus purus lobortis. Quisque non semper odio. Curabitur vestibulum eu nisi eleifend dignissim. Nam ut lorem a velit consectetur bibendum non id tellus. Donec non purus dignissim, tincidunt est in, cursus nisl. Proin a molestie neque. Aenean vel vulputate ex.
Fusce at velit ut risus varius iaculis. Vestibulum feugiat, lorem sed convallis hendrerit, mauris mauris vehicula purus, a condimentum est enim non ex. Nunc placerat tempus consectetur. Vestibulum sollicitudin egestas commodo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus id tortor nisi. Aliquam mattis pulvinar sapien, non convallis leo euismod ac. Curabitur pretium lobortis velit ac tristique. Vivamus non velit pellentesque, consequat tortor at, rutrum dolor. Aliquam sed magna in elit fringilla vulputate. Donec non ullamcorper quam. Phasellus non turpis vel tortor gravida porttitor quis id lacus. Vestibulum quis lorem ut ante accumsan euismod in eget ipsum. Vivamus eu convallis lectus, et condimentum diam. Aliquam erat volutpat. In hac habitasse platea dictumst.
Lærer har satt fram ei skålvekt med ulike mengder klosser på hver side. Elevene sitter i grupper med ei skålvekt foran seg, og har kopiert lærerens skålvekt. Samtalen har dreid seg om hva de ser og vet om skålvekta foran seg. Og hva begrepene balanse/ubalanse betyr.